Vittne! Pågående inbrott...

Har idag klockan 04:15 blivit vittne till ett pågående inbrott.

Av någon jävla anledning så ska jag alltid vara vaken så sent... Fast tydligen i vissa fall så kan det vara bra!


Sitter i köket och håller på med prismärkning när jag hör en bil som rullar in på OK parkeringen. Undrar vem det är som är ute så pass sent/tidigt... ("troligtvis några fulla ungdommar") tänker jag. Går bort till fönstret och kikar ut och ser en bil, mörk silver/grå Citroén, som står med iaf. ena framrutan nere och bilen igång... men jag ser ingen människa... tänker inte mer på det och går till köksbordet igen.. Hör ganska höga röster som pratar med varandra så jag släcker kökslampan och går bort till fönstret igen men ser ingen... Tänker att det kanske kan vara några turister eller nått så jag går bort från fönstret igen...

Sen hör jag en smäll och ett larm som går igång. Springer fram till fönstret och kollar nogrannare... Ser då två (inte kraftiga men grova!?!?) maskerade män med mörka kläder som står utanför ingången till macken. Den ena som bär en orange mask står vid gaveln och "håller vakt" medan den andre håller (vad jag ser) en planka som han upprepade gånger bankar in i rutan (bredvid dörren). Mannen som "håller vakt" kollar runt omkring sig hela tiden, bort mot lägenheterna bakom OK, mot oss, mot hotellet... fram och tillbaka, fram och tillbaka... Är livrädd att han ska upptäcka mig... 

För en sekund funderar jag på om jag drömmer innan jag springer in och ringer polisen... springer in till älsklingen som ligger o sover och säger -"Vakna förhelvete!!!! Dom gör inbrott på OK!!!", Han tittar upp på mig som om jag vore knäpp, upprepar det jag sagt och han kastar sig ur sängen och springer in i köket. Adrenalinet pumpar och jag skakar som ett asplöv, och med darrande röst förklarar jag för polisen att det pågår ett inbrott på OK i Älvdalen.

Polisen ställer en massa frågor om det jag ser och jag förklarar så gott jag kan. Hon tar namnuppgifter och telefonnummer som dom kan nå mig på senare. Samtalet varar i ca 5 minuter och när vi lägger på är tjuvarna borta. Berättar iaf. innan vi lägger på att jag inte såg att dom åkte söderut. Kan tyvärr inte ta regnumret heller då det inte sitter några plåtar på bilen. 

Känner att det är ganska meningslöst att gå och lägga sig när jag är så pass uppe i varv... Bestämmer mig för att vara vaken till Polis är på plats för att sedan gå ner och prata med dom. Känns som flera timmar trots att dom är här inom 15-20 minuter. Sätter på mig en tröja och går ut, men när jag kommer ner är dom borta.

Jag och älsklingen går ut till vägen för att se om vi ser till dom, men icke... Pratar med lillebror en stund innan han drar och jobbar. Möter upp butikschefen på OK som kommer precis.. förklarar att det var jag som ringde polisen och att jag tänker lämna vittnesuppgifter. Står där med henne under tiden som vi väntar på att polisen ska komma tillbaka, men dom syns inte till...

Senare ringer lillebror och berättar att dom gått ut med det på Radio och att även Särna är drabbade av inbrottstjuvarna. Förstår ganska snart att det är meningslöst att vänta in polisen då de troligtvis är där uppöver. Lämnar nummer till en av de anställda på OK som kommer kontaktar mig när polisen är på plats igen.

...

Ca 1 timme senare återvänder vi till OK som fortfarande inte fått öppna butiken då polis måste göra en brottsplatsundersökning först. Men butiksbiträdet säger att de haft kontakt med polisen som tydligen ska vara på väg ner till Älvdalen igen. Jag och älsklingen bestämmer oss för att vänta kvar och inom kort dyker polisen upp. Jag lämnar mitt vittnesmål och han säger att det stämmer överens med ett annat vittnesmål han fått av en annan person som också bevittnat händelsen. Beskrivningen av bilen stämmer överens med vad övervakningskameror i Särna har fångat på bild.




Måste säga att det var en mycket obehaglig händelse och jag vill aldrig uppleva det igen!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0